RANCANGAN
PELAJARAN HARIAN SAINS
Hari : I snin
Masa : 9.45 – 10. 15pagi
Tarikh : 20. 9.2012 Kelas : 4 Berlian
Bilangan Pelajar : 30 orang Matapelajaran
: Sains
Tema : Menyiasat Benda
Hidup
Tajuk : 3.Haiwan Melindungi Diri
Hasil Pelajaran Umum : 3.1 :Mengetahui cara haiwan melindungi
diri
Hasil
Pelajaran Khusus : Pada akhir pelajaran nanti,murid akan dapat :
3.1.1 : Mengenalpasti cirri-ciri
dan tingkahlaku khas haiwan untuk melindungi diri
daripada bahaya dan musuh
3.1.2 : Menghuraikan bagaimana ciri-ciri dan tingkahlaku khas membantu
haiwan
melindungi diri mereka
Pengetahuan
sedia ada murid : Murid tahu siput dan kura-kura mempunyai cengkerang
Konsep :
Haiwan mempunyai tingkahlaku dan cirri-ciri khas untuk melindungi diri dari
musauh dan bahaya
Bahan
Pengajaran: : Persembahan Power Point dan lembaran kerja
Strategi pengajaran : Pengajaran berpusatkan
murid dan guru
Kaedah :
Perbincangan bersoal-jawab
Nilai
: 1. Mennyedari sains adalah cara untuk
memahami alam sekitar.
2.
Mensyukuri kepelbagaian hidupan ciptaan Tuhan
Kemahiran
Proses Sains : 1. Memerhati 3.
Meramal
2. .Mengenalpasti 4. Berkomunikasi
KBKK : 1. Bandingbeza EMK
: Teknologi maklumat
Langkah /Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti pengajaran
pembelajaran
|
Nilai/Kemahiran
saintifik/ bahan / kemahiran berfikir
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
( 3 minit )
|
1.Pengenalan
kepada
tajuk
pelajaran
“Haiwan
Melindungi Diri”
Teka-teki:
Saya mempunyai ekor,
Saya mempunyai sepasang
sesungut,
Saya mengengsot
menggunakan kaki yang lembut dan berlendir,
Saya bersembunyi di dalam
cengkerang apabila musuh datang menyerang.
Jawapan:Siput
2.
Guru memperkenalkan tajuk pelajaran
|
1.Guru menunjukkan
Persembahan slaid
tentang satu teka-teki.
2. Guru meminta
beberapa orang
murid
menjawab teka-
teki tersebut
3 Berdasarkan jawapan murid,guru membimbing
murid untuk memperihalkan tentang tajuk pelajaran hari ini.
4. Guru mengemukakan
soalan kepada murid
i) Apakah yang dapat
kamu perkatakan
tentang
siput ini?
|
1.Murid menjawab teka-
teki yang diberikan
oleh guru
2. Murid memberikan
pelbagai
jawapan
berdasarkan
pengetahuan mereka
3.Murid mengemukakan
pelbagai jawapan berdasarkan soalan guru.
|
Kps:
1. Meramal
2. Berkomunikasi
Nilai
1.Mensyukuri
pelbagai
hidupan ciptaan tuhan
Bahan
Persembahan slaid Power
Point
|
Pencetusan
Idea
( 7 minit )
|
1.
Persembahan slaid Power Point
gambar-gambar haiwan
|
1.Guru
meminta murid
memperihalkan tentang
gambar-gambar yang
mereka lihat.
2. Guru memberi
maklumbalas terhadap
semua jawapan murid.
3.Guru membimbing
murid
mengenalpasti ciri-ciri
khas haiwan dalam
gambar
|
1 .Murid
memperihalkan
ciri-ciri khas setiap
haiwan yang
a. Belalang –
Penyamaran
b. Ulat beluncas-
Penyamaran
c. Landak-
Duri
yang tajam
d. Sotong-
Dakwat hitam
|
Kps:
1. Mengenalpasti
2. Memerhati
3. Berkomunikasi
KBKK
1.Bandingbeza
Nilai
1.Mencintai pelbagai
hidupan ciptaan tuhan
2.Minat dan bersifat
ingin
tahu terhadap alam
sekeliling
Bahan
Gambar slaid
EMK
Teknologi maklumat
|
Perkembangan
( 10 minit )
|
1.
Perbincangan
tentang ciri-ciri khas
dan tingkahlaku
haiwan yang
membantu mereka
melindungi diri
daripada bahaya
atau musuh
- Mempunyai sengat
yang beracun
- Mengeluarkan bau
busuk
- Mempunyai
cengkerang yang
keras
- Boleh menukar
warna mengikut
warna persekitaran
- Duri atau kulit yang
keras dan tajam
- Kuku yang tajam
- Menggulungkan
badan
|
1.
1. Guru membimbing
murid untuk
mengenalpasti
tentang ciri-ciri khas
dan tingkahlaku
haiwan yang
membantu mereka
melindungi diri
daripada bahaya
2.
atau musuh melalui paparan slaid
|
1 .Murid
bersoal-jawab
dengan guru berkaitan
paparan slaid
|
Kps:
1. Mengenalpasti
2. Meramal
3. Berkomunikasi
Nilai
1. Mencintai
pelbagai
hidupan ciptaan tuhan
2 Bekerjasama
3. Minat dan bersifat
ingin
tahu terhadap alam
sekeliling
KBKK
Bandingbeza
Bahan
Slaid Power Point
EMK
Teknologi
maklumat
|
Penilaian
( 7 minit )
|
1.Penilaian
tentang tajuk dengan aktiviti pengukuhan
|
3.
1.Guru memberikan latihan
pengukuhan untuk menguji kefahaman murid berkaitan tajuk
2.Guru memberi
maklumbalas berkaitan
jawapan murid
|
1.Murid menjawab soalan
yang dikemukakan oleh guru melalui slaid
|
Kps:
1. Mengenalpasti
2. Berkomunikasi
Nilai
1. Minat dan bersifat
ingin
tahu terhadap alam
sekeliling
KBKK
Bandingbeza
Bahan
Slaid Power Point
EMK
Teknologi maklumat
|
Penutup
( 3 minit )
|
Kesimpulan berkaitan
tajuk siratan makanan
|
1. Guru bersoal
jawab
sepintas lalu berkaitan
tajuk pelajaran
2.Guru meminta murid
membuat kesimpulan
tentang tajuk pelajaran
3.
Guru mengedarkan
lembaran kerja sebagai
kerja rumah
|
1. Murid menjawab
soalan yang
dikemukakan oleh guru
2.Murid membuat
kesimpulan berkaitan
tajuk
|
Kps:
1. Berkomunikasi
Bahan
Lembaran kerja
|
Thanks for sharing.. well done.. boleh dijadikan panduan dan rujukan..
ReplyDeleteTerima kasih kerana perkongsian ilmu
ReplyDeleteTerima kasih kerana perkongsian ilmu
ReplyDeleteTahniah cikgu! Satu perkongsian yang sangat baik. Teruskan usaha murni cikgu agar dapat dikongsi dan dimanfaatkan bersama. Terima kasih.
ReplyDeleteContoh RPH yang bagus. Terima kasih atas perkongsian maklumat anda.
ReplyDeleteThanks for sharing ur RPH.
ReplyDeleteTerima kasih atas perkongsian maklumat yang berguna ini.Ini amat memanfaatkan guru-guru.Tahniah!
ReplyDeleteRPH yang lengkap dan bagus.
ReplyDeleteNice sharing.^^
ReplyDeletesatu rancangan pengajaran yang baik.
ReplyDeleteTaniah, teruskan usaha anda!
ReplyDeletethanks for sharing
ReplyDeleteThanks for sharing...sangat berguna sebgai panduan.
ReplyDeleteTahniah,maju setapak lagi dalam bidang IT,teruskan.
ReplyDeleteTahniah! Blog yang menarik dan banyak manfaat.
ReplyDeleteblog yang menarik dan berinformasi
ReplyDeleteMaklumat yang lengkap.
ReplyDeleteNice blog. Keep it up.
ReplyDelete